Nederlandse eigenwaan

Geplaatst: 15 september, 2017 in Blog, column

Toen ik net in Canada woonde moest ik alle Nederlandse omgangsvormen overboord gooien. Stap voor stap moest ik leren beleefd te zijn, mensen te laten uitspreken en natuurlijk mijn botte meningen voor me te houden.

Mijn Canadese familieleden wisten me te vertellen dat, als ze om welke reden dan ook op een Canadees vliegveld vertoefden, ze ‘de Nederlanders’ er meteen uit konden pikken. Ze hebben nooit iets gezegd over mij, beleefd als Canadezen zijn.

Toen ik las hoe Peter Breedveld hufterige Hollanders smeekte om alsjeblieft niet de boel te komen onderschijten in Japan en lekker in Nederland Kutland te blijven moest ik hard lachen. En toen Peter Breedveld vertelde hoe hufterige Hollanders reageerden op zijn smeekbede moest ik nog veel veel harder lachen. De Hollandse eigenwaan ontmaskerd.

Eigenwaantweet

Dit is de eigenwaan waar de Nederlander aan lijdt.

De Japanner kan de Nederlander van kilometers afstand aanwijzen. Net als de Canadees. Omdat de gemiddelde Nederlander een horkige hufter is. Die de waan heeft dat hij het middelpunt van het universum is en denkt dat de grond waarop hij loopt gekust wordt. Dát is de Nederlander. En u wordt van kilometers afstand herkend. In elk land. En reken maar dat dat om andere redenen is dan u denkt.

reacties
  1. Karin Blogt schreef:

    Net als de gemiddelde Maltees, Spanjaard en Griek.
    Toen ik een paar jaar in het buitenland woonde en werkte ben ik tijdelijk terug geweest, familieomstandigheden, in Nederland.
    Ik ben nog nooit zo blij geweest als toen ik weer de mogelijkheid kreeg om dat land met zijn altijd zeurende horken te verlaten. Die nog steeds van mening zijn dat ze in het meest tolerante land ter wereld wonen… Dream on…

  2. Arnoud Hugo schreef:

    Het werkt volgens mij alle kanten op. Zonder iets af te doen aan je terechte betoog, merk ik toch ook op dat bijvoorbeeld Engelsen in Amsterdam ook van verre worden herkend. Net als Chinezen en Japanners. Maar dat heeft minder kwalijke redenen. Weet je wie ook berucht zijn? Israëliërs. Die gaan na hun diensttijd even de beest uithangen in verre landen. Nou ja, en zo kunnen we dus nog wel even doorgaan. 😉

  3. ikzelf schreef:

    Uiteraard komt er altijd wel weer iemand met een ‘maar hullie doen het ook’, nietwaar Arnoud? Ook zeer hip Hollands.

  4. Arnoud Hugo schreef:

    Ja, dat krijg je als het ook feitelijk zo is.

    • ikzelf schreef:

      Maar wat wil je daarmee dan zeggen, Arnoud? Dat het dan minder erg is of dat het daarmee dus goedgepraat is? Kijk toch verdomme eens naar jezelf, steek de hand in eigen boezem en werk daaraan. Dat er mogelijk aan de ander iets niet deugt, daar word jij niet beter van en daarmee worden jouw gebreken niet weggepoetst, noch vergoelijkt. Volstrekt overbodig dus, dat wijzen naar anderen.
      Het laat alleen maar zien hoe bekrompen je zelf bent als je in je eigen spiegel vooral de ander ziet.

      En dan nog bij herhaling ook nog.

Geef een reactie

