Schroom vanwege de holocaust

Geplaatst: 14 september, 2017 in Blog, column

Over sommige dingen schrijf ik liever niet. Israel bijvoorbeeld. Terwijl ik dit tik voel ik de terughoudendheid in me opwellen. Omdat ik iets wil gaan zeggen over de Palestijnen. Hoe ze langzaam maar zeker verdreven worden uit het aan hun beloofde land. Illegale nederzettingen op Palestijns grondgebied, beschietingen, een hoge muur. Ik vind het allemaal vreselijk, maar voel heel veel schroom om er iets van te zeggen. Iets te zeggen van het Israëlische wanbeleid wat betreft de Palestijnen.

Daarom heb ik besloten er het zwijgen toe te doen. Net te doen alsof het niet gebeurt. Want Israel is een joodse staat. En van joden mag je niks zeggen. Want ze hebben de verschrikkelijke holocaust meegemaakt. En hoe kun je iets van een regering zeggen die bestaat uit mensen die direct of indirect geraakt zijn door de holocaust.

Dat ik iets niet durf te zeggen van een staat omdat hij een volk vertegenwoordigt waarop genocide is gepleegd zit diep bij mij. Schroom en een zeurderig gevoel dat ik misschien een antisemiet ben. Hoewel mijn verstand zegt dat ik de handelwijze van de staat Israel verafschuw zegt mijn gevoel dat ik zo niet hoor te denken.

Vanwege de holocaust.

 

reacties
  1. Karin Blogt schreef:

    Ik begrijp wat je zegt. Heb me jaren ingehouden, tegen mijn gevoel in nam ik het niet op voor de Palestijnen. In mijn jeugd, al even geleden, nam ik het nog veelvuldig op voor Joden. Het kon toch niet waar zijn dat de ene mens zulke ellende meemaakt omdat iemand vindt dat hij beter is dan de ander???
    Ik ben niet anti Joods, wel anti Zionist. En daar is een levensgroot verschil tussen.
    Wanneer ik langzamerhand verandert ben? Me ben gaan verdiepen in de Palestijnse ellende? Toen Greta Duisenberg met de Palestijnse vlag stond en haar man “op het matje moest komen”.

    Plaatsvervangend schuldgevoel noem ik het altijd. Omdat generatie(s) terug onze familieleden, medelanders, en noem maar op, niets hebben gedaan. Geen Joden opgenomen uit Duitsland etc. (En dit gebeurt nu weer met de vluchtelingen maar o jee.. “Dat nooit meer” en het gebeurt met dezelfde vaart opnieuw).
    Schuldgevoel naar WO II slachtoffers, maar niet naar alle slachtoffers. Eigenlijk alleen naar de Joodse slachtoffers. Waar er uiteraard ook de meesten van waren.
    Maar waarom wordt er (bijna) niet gesproken over de Roma, de Jehova’s, de Homoseksuelen etc.?

    Ik neem het nu wel op voor de Palestijnen. Niet makkelijk. Ik krijg regelmatig bakken ellende over me heen. Ach, dat krijg ik ook als ik het voor alle andere (gekleurde) medemensen opneem, dus echt koud of warm word ik er niet van. Op 1 ding na. Je bemerkt online gewoon dat er een hele groep is die wordt betaald om anti Joodse berichten op te sporen en te beantwoorden. Liefst zo grof en ellendig mogelijk.

    Wat Israël doet, een bevolkingsgroep die beter zou moeten weten, dat is in mijn ogen slechter dan de Holocaust.
    TOEN was er namelijk nog niet bekend waar de mensheid toe in staat was. Nogmaals, in mijn ogen, Israël is net zo erg als de nazi’s. De Palestijnen hebben net zoveel, net zo weinig, rechten als de concentratiekampgevangenen. Het enige wat ze misschien niet als “toekomst” hebben zijn de gaskamers. Voor de rest, geen werk, geen eten, geen gezondheidszorg. Alle rechten ontnomen en maar hopen dat de bewaker je doorlaat met je doodzieken kind na uren wachten…

    Maar het kan ook zijn dat we over een aantal jaren opnieuw zeggen “Dat nooit meer”…

  2. Anoniem schreef:

    Ik vind dat je mag praten over wat je wil, je hoeft geen bang te hebben voor de reactie van mensen zolang als dit maar op een fatsoenlijke manier gebeurd. De mensen van deze tijd vinden het niet oke om opmerkingen te geven over religie,… maar alles word in hun ogen gezien als een aanval tegen hen. Dit mag je hun niet kwaalijk nemen, aangezien zij zo vaak aangevallen worden is dit een normale reactie.

Geef een reactie

