Eerdere sterfte bij allochtone ouderen

Geplaatst: 23 februari, 2017 in Blog, column
Tags:, , , , ,

kuzuToen ik las dat Denk-lijsttrekker Tunahan Kuzu stelde dat artsen zieke Nederlandse ouderen met een migrantenachtergrond eerder laten overlijden dan autochtone Nederlanders moest ik denken aan mijn inmiddels overleden moeder.

Hoewel mijn moeder geen allochtoon was, was ze wel van de generatie die geneigd was te buigen als een knipmes voor doktoren, leraren en niet te vergeten mijnheer pastoor.

Toen mijn moeder rond haar zestigste (ongeveer vijfentwintig jaar geleden) last kreeg van haar hartstreek ging ze naar de huisarts. De huisarts vond echter dat er niets aan de hand was. Toen mijn moeder voor de zoveelste keer klaagde bij de huisarts zei de huisarts letterlijk: ‘Daar bent u weer met uw klachten.’ Kortom, hij vond het maar aanstellerij.

Op een goede dag ging mijn moeder weer klagen bij de huisarts. Maar de man had een dag vrij, en een vrouwelijke huisarts nam waar. Ze hoorde aan wat mijn moeder dwars zat. Drie dagen later had mijn moeder een zware operatie in Groningen achter de rug. Een ´triple bypass’ operatie nog wel.

Mijn moeder voelde zich tien jaar jonger en switchte naar de vrouwelijke huisarts die meteen onderkende dat er iets goed fout zat. Mijn moeder vertelde ons dat haar oorspronkelijke huisarts haar klachten niet onderkende ‘omdat ze niet hard genoeg klaagde.’

Mijn punt is dat er destijds, en misschien nu nog, dokters een ‘zekere mening’ over dames hebben als emotioneel, onstabiel en hysterisch. Ik zou dan ook niet weten waarom autochtonen, bewust of onbewust, niet ‘anders’ behandeld worden bij de huisarts. Wat mij betreft een onderzoek waard.

Geef een reactie

