Clickbait Geert

Geplaatst: 7 februari, 2017 in Blog, column
Tags:, , , ,

Gisteren werd ik gewezen op het feit dat Geert onevenredig veel aandacht krijgt voor zijn tweets. En ik moet toegeven, ik geef ook wel eens aandacht aan de tweets van Geert Wilders. Want Geert heeft een achterban, Geert heeft aanhangers die kwijlen als een Pavlov-keffer bij iedere tweet die hij deponeert. En een tegengeluid is wat mij betreft, van belang.

Ik vind het prima dat Geert Wilders onevenredig veel aandacht krijgt van de journalistiek. Helaas krijgt Geert ook onevenredig weinig tegenspraak van de journalistiek.

dreamworks-kid-fishing-for-clickbait

Een klik naar een ‘Geertbericht’ is reclamekassa voor de media. Ik betrap mezelf regelmatig op mijn ongezonde nieuwsgierigheid naar ‘wat-heeft-die gek-nu-weer-gezegd.’ En speur dan meestal vergeefs naar kritische vragen en opmerkingen.

Vergelijk het met Donald Trump. Iedere ochtend speur ik het nieuws af over ‘wat-heeft-die gek-vandaag-weer-per-decreet-getekend.’ En ook dan wil ik weten wat de deskundigen er van vinden.

Want ik wil informatie over het hoe en wat, ik wil kritische meningen, opmerkingen, achtergronden… enzovoort.

Helaas doen de Nederlandse media dat niet, sterker nog ze faciliteren mensen als Geert Wilders en zijn trawanten, normaliseren xenofobie, en hangen als een strontvlieg op een verse drol aan Geert Wilders zijn lippen.

Geert is clickbait, Geert is brood op de plank. En wiens brood men eet…

reacties
  1. […] Geert Wilders spuugt veel liever zijn populistische en xenofobe retoriek via twitter de media in. En de media lusten er wel pap van. En vergis je niet, ook Mark Rutte is een populist pur sang. Bij de vorige verkiezingen beloofde hij […]

Geef een reactie

