Mannenwerk

Geplaatst: 18 november, 2016 in Blog, column

Gisteren zag ik een dame het afval ophalen met de vuilniswagen. Het afval wordt hier handmatig in de vuilniswagen gegooid. Het afval wordt opgehaald door één persoon, die zowel chauffeur als vuilnisman is. Het is een optrekken en stoppen van heb-ik-jouw-daar en bij ieder huis hoor je: ‘Brmmm-tsss, brmmm-tss.’ Ik betrapte mezelf op de gedachte dat dit eigenlijk mannenwerk was. Ik schudde de gedacht van me af; mijn gezonde verstand overrulede het idee. Je ziet het overigens veel hier, dat vrouwen werk doen waarvan mijn onderbewuste vindt dat dat werk eigenlijk door mannen behoort te worden gedaan.

Misschien is het verschil tussen mannen- en vrouwenwerk in Nederland inmiddels ook vager, maar in Canada doen dames ‘mannenwerk.’ Ik ben er aan gewend geraakt, maar gisteren werd ik weer eens met de neus op het feit gedrukt dat een deel van mijn verstand vindt dat vroeger alles beter was.

Geef een reactie

