Sylvana Simons is een gevaar

Geplaatst: 26 oktober, 2016 in Blog, column
Tags:,

Waarom toch al die haat naar Sylvana Simons?sylvana-simmons
Wat is dat toch, dat mensen als een bok op de haverkist springen als Sylvana Simons haar mening uitdraagt.

Ze spreekt goed Nederlands, dus daar kan het niet aan liggen.
Ze kan haar meningen goed formuleren, dus daar kan het niet aan liggen.
Ze leidt een keurig leven, dus daar kan het niet aan liggen.
Ze is goed geïntegreerd, dus daar kan het niet aan liggen.
Ze verdient haar eigen kostje, dus daar kan het niet aan liggen.

Maar Sylvana heeft een kleurtje en gedraagt zich alsof ze gelijkwaardig is aan blanke personen, aan blanke mannen(!) zelfs.

Er is een oud Wit-Nederlands spreekwoord die waarschuwt: “Als één Sylvana haar mond opendoet, volgen er meer.”

reacties
  1. Jacques Schenk schreef:

    Sommige mensen kijken meer naar de inhoud van haar mening als naar wie hem uitdraagr enhoe hij uitdragen wordt. Die mensen (waaronder ikzelf) storen Zich niet aanhaar maar aan waar ze zegt… Daarom dus …

  2. sylviawitte schreef:

    Hoge bomen vangen veel wind en Sylvana waait niet met winden mee. Ze heeft haar eigen verhaal, haar eigen kijk op zaken en daar voelen veel mensen zich ongemakkelijk bij. Maar bovenal is ze zwart en zwarte mensen met een eigen mening zijn in Nederland niet zo welkom. Tot overmaat van ramp laat ze zich ook nog eens niet beïnvloeden of monddood maken en dat voelt ongemakkelijk. Sterker: dat irriteert, we zijn Goddomme Amerika niet, waar een zwarte wel effe de wet kan komen voorschrijven! Zoiets dus. Maar voor mij is ze een held. Ik hou van mensen die tegen de stroom in zwemmen, idealen hebben en eigen visies uitdragen voor desnoods lege zalen. Daar ergens achterin in de zaal zit gelukkig toch nog iemand. En dat ben ik.

    • Priscilla Nanning-Motta schreef:

      Heel goed verwoord, Sylvia Witte
      En je zult niet alleen achterin de zaal zitten. Ik
      zit naast je…

      • Murline schreef:

        Ja, Sylvia en Priscilla, ik luister ook mee met jullie daar in die zaal. Sylvana verdient meer respect.

      • NADIA Adamson schreef:

        En ik volg erachter aan Sylviawitte! Je hebt zeker the Naked Truth verteld. It’s simply the Truth and Nothing Else. Repeat! It will Always be the G- damme Truth!

    • Sharon schreef:

      Jeetje…. wat is dit toch mooi.. je hebt het prachtig verwoord alsof ik een begin van een bestseller aan het lezen ben!

    • silvana wessels schreef:

      helemaal mee eens

    • Jerry schreef:

      Iedereen met een mening is welkom, maar het scheelt als je m op een prettige, positieve manier kunt verwoorden, zonder je publiek te schofferen. Dan reageert het publiek als door een wesp gestoken. Sylvana kan haar mondje wel roeren, maar die manier waarop ze dat nu doet werkt averechts en ze zet zichzelf daarmee voor aap. Mag ik die uitdrukking nog wel gebruiken?

      • sylviawitte schreef:

        Je weet dat de term ‘aap’ gevoelig ligt, wanneer je over donkere mensen spreekt. Dat het gevoelig ligt komt omdat donkere mensen door witte mensen vaak voor ‘aap’ worden uitgescholden. Als jij er voor kiest desondanks deze term te gebruiken wek je de indruk indirect weinig begrip te hebben voor deze gevoeligheid. Een Jood een smaus noemen of een Duitser een mof noemen, wetende welke impact dit woord op hem heeft is ook niet strafbaar, maar getuigd van weinig respect voor de ander. Normaliter houden mensen rekening met elkaars gevoeligheden. Zo willen mensen met het syndroom van down, geen mongool genoemd worden, homoseksuelen geen poot of nicht. Als jij desondanks de mening bent toegedaan dat jij geen rekening hoeft te houden met de gevoeligheden van een ander, is dat jouw levensinstelling maar niet de mijne.

    • NADIA Adamson schreef:

      Soms zie je van die vrezelijke racistische reacties voorbij komen, word ik er erg stil van! Als of er in NL alleen racisten rondlopen.

    • sosolobi schreef:

      Kont tegen de krib. De hoogste tijd!

    • Jose schreef:

      Wat een onzin

  3. sellbe schreef:

    Geweldig juist als meer mensen haar voorbeeld volgen en hun mening en waarheid spreken!

    • Jerry schreef:

      Het gaat niet alleen om de waarheid vanuit jouw perspectief, maar ook om de waarheid van de ander. Beide zijn namelijk subjectief. Het gaat naar mijn idee meer om respectvol te leren van elkaars zienswijzen. Het volk slaagt daar niet in, maar sylvana ook niet.

  4. silvana wessels schreef:

    helemaal mee eens en ik zit zeker naast je in de zaal

  5. Jerry schreef:

    Het komt omdat ze haar mening op zo een manier uit dat alle witte mensen zich aangevallen voelen terwijl ze zich van geen kwaad bewust zijn. Iedereen lijkt wel racist, terwijl de meeste witte mensen het echt niet interesseert wat voor kleurtje je hebt. Een ongepast grapje over een grote neus of over iemands omvang of lengte valt voor witte mensen onder dezelfde categorie als een grapje over dikke lippen, kroeshaar of huidskleur. Gewoon uiterlijke kenmerken. Net als rood haar. Of flaporen. Maar boze bruine mensen vinden dat dan gelijk racisme en witte mensen niet. Er zit geen haat richting een ras achter.
    Daarnaast is er wel degelijk rassenhaat en intolerantie onder andere boze bruine mensen. Hoe reageert bijvoorbeeld de Marokkaanse familie als de dochter des huizes met een diepdonker Afrikaans type thuiskomt? En hoe tolerant zijn religieuze mensen richting homoseksuelen? En überhaupt richting andersdenkenden? Waarom wordt daar niet tegen geageerd?
    De witte mens voelt dat als een selectieve en onterechte aanval. Al dan niet door onwetendheid, maar dat is niet relevant, daar moet je in je communicatie rekening mee houden.
    Zo simpel is het.

    • sylviawitte schreef:

      Niet alle witte mensen lijken op een racist. Wel alle witte mensen die racistische dingen zeggen, lijken op een racist. Vanzelfsprekend geldt dit ook voor alle bruine mensen die racistische dingen zeggen. In ieder mens schuilt racisme, ook in mij. Als ik 10 groene mannetjes van een dak zie springen, denk ik vast dat alle groene mannetjes van daken kunnen springen. Maar we moeten waken dat we vast draaien in denkpatronen die ons denkvermogen beperken. Er zal geen cultuur of wereld zijn (ook niet in de toekomst) die racisme vrij zal worden, wel kunnen we ervoor zorgen dat daar waar het voor komt, we het tij proberen te keren. Dat zijn we verplicht als intelligente wezen en voor ons nageslacht. We lenen de wereld slechts een tijdje, maar hebben er geen recht op. Binnen de ruimte die ik in mijn leven en wereld krijg, zal ik meewerken aan een fijnere wereld voor iedereen. Soms hebben bruine kinderen daar iets aan. Soms homoseksuelen. Soms bejaarden of gehandicapten en soms doe ik het puur voor mezelf.

      • Jerry schreef:

        Maar alleen de witte mens lijkt nu steeds aangevallen te worden, terwijl bijvoorbeeld de homo-intolerantie vanuit de moslimhoek niet direct wordt benoemd. Misstanden vanuit de bruine mens worden door DENK en Sylvana verzwegen. Als je strijd voor je idealen, richt je dan ook expliciet op andere minderheden die zich schuldig maken aan racisme en discriminatie. Laat zien dat je oprecht bent. Als je alleen de witte mens als zondebok gebruikt creeer je eerder tweespalt in een samenleving dan dat je het prettiger maakt voor iedereen.

      • sylviawitte schreef:

        Dat ben ik met je eens. DENK mag zich duidelijker uitspreken over homo-intolerantie vanuit de moslimhoek. De SGP, het CDA, 50 plus, PVDD, de VVD, de PVDA en de PVV wat mij betreft ook. Laat ook hen zich duidelijk uitspreken over homo-intolerantie uit eigen achterban. Of vind je dat alleen DENK haar eigen achterban moet aanspreken?

  6. afke margalliti toren schreef:

    Ik erger me dood aan alle vreselijke opmerkingen die deze vrouw naar haar hoofd geslingerd krijgt.Sommige zaken kan ik niet eens van faceook verwijderen.En als ik commentaar geef..krijg ik er zelf van langs.Ik zou Sylvana herl graag spreken en helpen in haar moeilijke tijd…Ik wens haar trouw aan zichzelf en syerkte!

  7. Renee schreef:

    Ik ga niet meepraten met al die kortzichtige figuren die het op jou hebben voorzien. Ik hoop dat je net zo dapper blijft als je tot nu toe hebt laten zien. Ik neem mn petje voor je af. We leven in 2016, komop mensen, blijf niet zo hangen in het verleden, tradities kunnen best in een modern jasje. Sylvana , sterkte!

Geef een reactie

