Oer-Hollandse traditie

Geplaatst: 4 november, 2015 in Blog, column
Tags:, , , , , ,

Het Sinterklaasfeest is een oer-Hollandse traditie en daar hoort een Zwarte Piet bij. En dat geldt zeker op een asielzoekerscentrum waar de buitenlandse vluchtelingen vast kunnen wennen aan de Nederlandse cultuur.

double_facepalmHet staat er echt. Met dank aan Joop. De bedenkers van dit sinterklaasfestijn voor vluchtelingen zijn niet alleen achterlijk, ze zijn ook kwaadaardig. Ik wilde een lang epistel schrijven over racisme, blackface en kinderfeestjes. Maar dat doe ik niet. Terwijl ik dit tik loop ik leeg. Verdwijnt de zin en voel ik de zinloosheid.

Wat bezielt de Weertenaar om triomfantelijk Zwarte Pieten naar ‘hun’ vluchtelingen te sturen. Is het een vinger naar eenieder die ook maar iets durft te zeggen over zwarte Piet? Of het een waarschuwing voor de vluchteling die ook maar iets durft te zeggen over een oer-Hollandse traditie die moet en zal verdwijnen.

Weert maakt zichzelf met gepaste trots belachelijk met een idee dat volgens mij navolging zal krijgen en zich als een inktzwarte vlek zal verspreiden over andere azc’s.

Zeg me dat het niet zo is. Zeg me dat het niet waar is.

Update:

Conclusie: Het is niet zo. Het is niet waar

Geef een reactie

