Filmrecensie: Beasts of No Nation

Geplaatst: 23 oktober, 2015 in Blog, Maatschappij
Tags:, , ,

AguGisteren werd ik gewezen op een film: Beasts of No Nation. Het drama speelt zich af in Afrika en gaat over Agu, een kindsoldaat die vecht in een burgeroorlog. Normaal gesproken kijk ik geen films waarin kinderen de hoofdrol spelen, om de simpele reden dat kinderen niet kunnen acteren en als ik niet gewezen was op dit drama had ik deze film waarschijnlijk nooit gezien.

De film bewijst dat kinderen wel degelijk kunnen acteren. Beasts of No Nation laat zien hoe onschuldige kinderen kunnen verworden tot moordmachines. Het geweld dat je in deze film ziet doet je de tranen in de ogen springen. Je wordt meegesleept in een avontuur dat kinderen nooit zouden mogen meemaken. Je wordt meegesleept in een film waar je vergeet dat het fictie is. Je wordt meegesleept in een film waar leed leed is.

Van het idee dat kinderen niet kunnen acteren ben ik genezen. Ik heb na deze film, die mijns inziens niet geschikt is voor kinderen, niet zonder begeleiding in ieder geval, even zitten janken en een vrolijker film bekeken om Beasts of No Nation van me af te zetten. Want hij komt binnen als een beest en verplettert je met de emoties die kindsoldaten ondergaan. Kijken dus: Beasts of No Nation.

Geef een reactie

