Justin Trudeau nieuwe premier van Canada

Geplaatst: 20 oktober, 2015 in Blog, column
Tags:, , , , , , , , ,

justinVanmorgen werd ik blij en tevreden wakker. Neo-liberaal Steve Harper (Conservative Progressive) is niet langer premier van Canada. Over een dag of tien, na de ‘transitieperiode,’ zal Justin Trudeau (Liberal Party) het stokje overnemen. Ik heb gisteravond de verkiezingsuitzending op de CBC gevolgd, en ik moet zeggen, het was geweldig om te zien hoe de liberalen na het verkiezingsdebacle in 2011 terugkwamen, met een absolute meerderheid wonnen en zowel de conservatieven als de New Democratic Party van Tomas Mulchair vernederden.

Dat laatste deed me wel een beetje pijn. De NDP is het linker geweten van Canada en leek kortgeleden in de peilingen nog af te stevenen op een overwinning van deze verkiezingen. Maar Canada besloot ‘strategisch’ te stemmen en wilde maar een ding: ‘Harper out.’ En Justin Trudeau was de keuze van Canada. Ik weet zeker dat veel NDP-stemmers dit keer Justin Trudeau hebben gekozen om er zeker van te zijn dat Steve Harper geen meerderheid zou krijgen. En de Canadees invoelende, heb ik daar alle begrip voor.

Vandaag kan Canada opgelucht ademhalen en haar wonden gaan likken na tien jaar neo-liberaal beleid. Ik weet zeker dat Justin Trudeau daarbij gaat helpen.

Geef een reactie

