Bloemkoolman en de boze boeren

Geplaatst: 31 augustus, 2015 in column, Fictie

Op een mooie zomerse dag reed ik met mijn auto naar het platteland. Om frisse lucht op te snuiven, even door te waaien, om tot rust te komen. Ik parkeerde mijn auto op een verlaten landweggetje. Wat een rust. Ik keek naar de koeien en de kalfjes en bewonderde de schapen en lammetjes. Mijn favoriete muziek klonk zachtjes in de auto. Mijn oogleden werden zwaarder en al gauw dommelde ik weg naar een oord waar alles nog groener en vrediger was…

KumbayaOp een zeker moment droomde ik van straatwerkers die met zwaar geschut de weg opbraken. Ik opende mijn ogen en zag hoe mijn auto omsingeld was door een tiental tractoren met bijbehorende boeren. Een van de boeren liep naar me toe en klopte op het raam: Je hoort hier niet, blijf waar je bent, de politie komt zo. Ik schrok en vroeg waarom ik hier niet zou mogen zijn.  Gelaten wachtte ik af.

Toen rook ik iets dat ik even niet thuis kon brengen. Het was bloemkoolmanBloemkoolman wist wat er aan de hand was; hij had niet voor niets een scanner gescoord op marktplaats! De superheld sprak de boeren vermanend toe over het gevaar van onderbuikgevoelens, eigenrichting, hooivorkenbrigades en lynchpartijen: Daar staan jullie als trotse boer zijnde toch ver boven! De boeren dropen af en zwoeren zich nooit meer te laten leiden door angst en onrust en zworen hun boerenapp alleen nog te gebruiken voor feestjes en noodgevallen.

Toen de agenten arriveerden op de plek des onheils was iedereen al weg. Een van de agenten snoof een luchtje op: Bloemkoolman! De agenten maakten een rondedans van blijdschap en zongen ‘Kumbaya my Lord’ en ‘Potje met vet’ tot het krieken van de dag.

Geef een reactie

