Onderbuikgeografie

Geplaatst: 23 juli, 2015 in Blog, column

Door mijn geografische opvoeding heb ik altijd in het westen gewoond. Het westen van Europa wel te verstaan. We leerden op school dat wij van het westen, waar ook Noord-Amerika toe behoort, de goeden waren. In het oosten, achter het ijzeren gordijn, leefden mensen waarvan we allemaal wisten dat die zuchtten onder het juk van de door ons verfoeide communistische dictatuur.

Het oosten heeft nog voor mij nog steeds diezelfde connotatie. Het lot wil dat ik nu in het oostelijk deel van Canada woon. Het is de wereld op zijn kop. Mijn neuronen schieten steeds informatie af dat ik in het westen van Canada woon en niet in het oosten. Het is alsof links rechts is geworden. Het rare is ook dat voor mijn gevoel de Verenigde Staten ten noorden van mij liggen. Ik heb geen idee waarom dat zo voelt.

Omdat mijn gevoel me voor de gek houdt moet ik mijn verstand gebruiken om te weten waar ik sta. En dat is alleen maar lastig.

Geef een reactie

