Dromen in Canada

Geplaatst: 18 juli, 2015 in Blog, column, Herinneringen

Mijn schoonmoeder, God hebbe haar ziel, deed het al nadat ze naar Canada geëmigreerd was; ze bracht vrijwel iedere nacht een bezoekje aan haar geboortestreek. ‘Ik ben vannacht weer in Assel geweest,’ zei ze dan steevast. Hoewel ik er altijd om moest lachen moet ik toegeven dat ik ’s nachts regelmatig een bezoekje breng aan Leeuwarden en oude gevoelens herleef. Opeens rook ik dan weer de ‘zware van Van Nelle,’ zit ik in de kroeg te zuipen, moet ik, om onverklaarbare redenen de mavo overdoen en zie ik al mijn oude vrienden terug. Altijd moet er een woning waar ik dan blijk te wonen verbouwd worden. Droom ik van mijn zwager, een doe-het-zelver, die mijn pogingen het verrotte pand op te knappen, op niet mis te verstane wijze, negatief becommentarieert. Steevast ontdek ik een kamer waarvan ik het bestaan niet wist en is er een achtertuin die ik tot mijn grote schrik verwaarloosd blijk te hebben. Iedere keer moet ik dan terug naar Canada. Ik reis dan met treinen, helikopters, staaljagers en vliegtuigen die op het punt staan van neerstorten of ander malheur. Altijd is het vervoersvehikel vol en zijn mijn koffers verdwenen en blijkt mijn fiets/brommer/auto op het station gestolen te zijn omdat ik vergeten ben ‘het’ op slot te zetten. Kortom, een chaos die zich niet makkelijk laat omschrijven. Onwaarschijnlijke avonturen met overstromingen, stormen, tornado’s en zelfs schietpartijen maak ik onderweg mee. Het zijn dromen die ik alleen maar kan dromen omdat ik niet langer in Nederland woon.

Misschien mis ik Nederland meer dan ik wil toegeven.

Geef een reactie

