Dol op alcohol

Geplaatst: 15 juli, 2015 in Blog, column

drank twitterIk ben dol op alcohol, ik lust er wel pap van. Zonder u te vervelen met ‘hoe het zo allemaal ontstaan is,’ kan ik u verzekeren dat ik na drie glaasjes wijn opleef en nog verder wil opleven. Een litertje wijn is dan zo weg. Na drie glaasjes heb ik natuurlijk allang genoeg op, dat weet mijn verstand ook wel. Maar de adrenaline die dan door mijn lijf jaagt vraagt om meer, en nog meer. Een niet tegen te houden verlangen.

Ik heb vaker periodes gehad dat ik veel dronk, nogmaals, ik zal u niet vervelen met al het leed dat mij aangedaan is, maar man, wat ben ik toch een slachtoffer. Slachtoffer zijn komt altijd van pas om je drinkgedrag te vergoelijken. Maar nu is mijn leven prima en heb ik geen reden tot klagen. En juist nu mijn leven goed is, of juist omdat mijn leven goed is ontdek ik dat ik te veel plezier beleef aan alcohol. Ik vind dat raar. Nu ik in alle rust een glaasje wijn kan drinken, vind ik de rust niet om het bij een of twee glaasjes te laten. Een gevoel dat nieuw voor me is. Zelfs in mijn ergste zuipperiodes heb ik dat nooit gehad.

Dus nu heb ik weer iets om over te klagen; de aantrekkingskracht van alcohol. Ik lees op het internet dat veel mensen van mijn leeftijd daar last van krijgen. Juist omdat het leven gemakkelijker is geworden. ’s Middags ontspannen met een glaasje wijn, misschien twee, iedere dag weer, tot het er drie worden, misschien vier, wat maakt het ook uit.

Dus nu moet ik leren leven met de aantrekkingskracht van geestrijk vocht, iedere dag weer, want ik wil geen alcoholist worden.

reacties
  1. Willie Talma schreef:

    Wat is “mijn leeftijd”? Ik bedoel iemand van 111 is ook 50+. Ik vraag dit omdat ik mij meen te herkennen in de zucht op sterk water te willen staan.

Geef een reactie

