Misère met McAfee®

Geplaatst: 8 juli, 2015 in Blog, column

Gisteren belde mijn zwager me in arren moede op. Zijn gloednieuw touch-screen laptop met Windows 8.1 had last van pop-ups en wat al niet meer. Kortom, zijn aanwinst was besmet met alles wat God verboden heeft. Hij bracht zijn laptop bij me want hij wilde het gefikst hebben.

Na het opstarten probeerde ik nog er iets van te maken maar na luttele minuten gaf ik het op, te veel pop-ups en waarschuwingen maakten me het werk onmogelijk en moest Windows 8.1 herinstalleren. Ik vroeg hem of er iets ongewoons was met zijn laptop alvorens hij deze problemen kreeg. Hij vertelde me dat hij steeds pop-ups kreeg van McAfee® en daarom het programma verwijderd had.

Nadat Windows 8.1 opnieuw was geïnstalleerd probeerde ik Windows Defender, op te starten. Windows Defender, een virusscanner en firewall zit standaard bij Windows 8.1, is kosteloos en is, wat mij betreft voldoende om redelijk veilig te kunnen surfen op het web. Wat bleek: McAfee® blokkeerde Windows Defender. Ik ging off line en verwijderde McAfee® Na een herstart kon ik ‘Defender aanzetten, weer on line gaan en de virusdefinities updaten.

Veel te ingewikkeld voor een leek als mijn zwager die gewoon zijn mailtjes wil kunnen doen, een nieuwsbrief wil kunnen schrijven en wat wil kunnen neuzen op het web. Zijn aanwinst is gefikst. McAfee® is verwijderd. Nutteloos, commerciële troep waarvan je alleen maar ellende krijgt.

Geef een reactie

