Dromen met voorkennis

Geplaatst: 12 juni, 2015 in column, Fictie

stock-vector-black-and-white-vector-illustration-of-man-lying-in-bed-in-a-showroom-131241233De examenvragen waren een makkie, ik had de vragen en antwoorden de nacht ervoor gedroomd. Dan is het een kwestie van vroeg opstaan en even stampen. Toch een foutje gemaakt, expres, ik wilde niet dat mijn voorkennis al te erg opviel. Steeds vaker droomde ik wat er de dag erop zou gebeuren. Ik had een notitieblok naast mijn bed om mijn bedgeheimen te noteren, aantekeningen waar ik de komende dag mijn voordeel uit zou kunnen halen.

Natuurlijk ben ik slapend rijk geworden op de beurs, met huizenhandel en andere zaken waarbij je met voorkennis geld als water kan verdienen. Uiteindelijk woonde ik in een prachtig landhuis, was ik getrouwd met een mooie vrouw uit het Oranje dameshockeyteam, werd ik de vader van twee lieve kinderen, kortom, alles ging perfect tot een jaar of drie geleden.

Ik weet het nog als de nacht van gisteren. Het staat op mijn netvlies geëtst, het auto-ongeluk, de ambulance,  paniek, chaos en natuurlijk de hamvraag, was het een dodelijk ongeluk? Stierf ik in de ambulance? Stierf ik in het ziekenhuis? Of zou ik het overleven? En hoe? Als een kwijlend kasplantje? Ik schrok wakker en noteerde het tafereel in mijn boekje. Ik probeerde weer te gaan slapen om erachter te komen hoe mijn auto-ongeluk zou aflopen, maar deed van schrik geen oog meer dicht.

De volgende dag bleef ik binnen; ik was bang te verongelukken. Sindsdien heb ik niet meer gedroomd en durf ik niet meer naar buiten. Mijn vrouw is inmiddels mijn ex-vrouw en mijn kinderen mag ik niet meer zien tot ik behandeld ben voor mijn paranoia. Al mijn geld zit in de alimentatie voor mijn ex en mijn landhuis moet worden verkocht om quitte te kunnen spelen met de schuldeisers.

Daarom heb ik besloten een eind aan mijn leven te maken. Of verder door het leven te gaan als kasplantje, wie weet. Een goede gelegenheid om een stevige wandeling in de stad te maken. Misschien dat mijn laatste droom alsnog uitkomst kan brengen.

Geef een reactie

