Joris en de holtor

Geplaatst: 4 mei, 2015 in column, Fictie

Die ochtend stond Joris voor dag en dauw op op. Mocht u zich afvragen waarom? Daarom. Tijdens het krieken zag Joris een galinhorseinsect heen en weer rennen; het was een holtor. ‘Vanwaar de haast?’, vroeg Joris beleefd. ‘Ik ben in training,’ zei de holtor, ‘want morgen krijgt de snelste het meisje.’ Joris wenste de holtor, die inmiddels bijna buiten gehoorafstand van onze jonge held gesneld was succes, immers, wie wil het meisje niet als je viriel en vlug bent. Vijf minuten later, het krieken was nog in volle gang, zag Joris een ander, blauw insect. Het was een veldwachtor. Hijgend en puffend vroeg de diender of Joris ook een holtor boven de gestelde snelheidslimiet had zien passeren. Joris vertelde over de holtor die in training was om het meisje te krijgen.

‘Ik rende lang geleden om het meisje te krijgen,’ zei de veldwachtor, ‘maar ik was te langzaam.’ ‘Heb je je daarom opgewerkt tot veldwachtor’, vroeg Joris streng, ‘om andere holtorren dwars te zitten?’ Beschaamd boog de veldwachtor zijn voelsprieten. ‘Ik ben inderdaad jaloers op al die holtorren die met succes rennen om het meisje te krijgen. ‘Waarom zoek je geen meisje waarvoor je niet hoeft te rennen,’ zei Joris, ‘een meisje dat van je houdt zoals je bent.’ ‘Er is een meisje dat verliefd op me is,’ zei de veldwachtor, ‘ik denkt dat ze valt op mijn uniform.’ ‘Ook zonder uniform mag je er best wezen, dat weet ik zeker,’ zei Joris tegen de diender.’

Joris keek samen met de veldwachtor toe hoe een andere holtor trainde voor het meisje. De veldwachtor liet een traantje; inplaats van achter de holtor aan te rennen was hij zijn trauma aan het verwerken. De diender trok zijn uniform uit en liet aan Joris zien dat ook hij een trotse holtor was. ‘Nu vlug naar het meisje dat op jou wacht,’ zei Joris geëmotioneerd tegen de nu trotse holtor, die inmiddels op weg was naar het meisje waarvoor hij niet hoefde te rennen.

Geef een reactie

