Joris maakt zich zorgen

Geplaatst: 1 april, 2015 in Fictie

Het was een beklemmende nacht. Joris droomde over doodgaan. Het gevoel dat zijn hart het ging begeven, het gevoel dat hij1115_91f2 onvoldoende lucht binnen kreeg. Een beetje angstig werd Joris wakker. Hij deed de slaapkamergordijnen open om zijn zinnen te verzetten. Het was een heldere nacht en Joris zag hoe een van de sterren naar hem knipoogde: ‘Maak je geen zorgen, je bent kerngezond.’

‘Ik heb het koud,’ zei Joris tegen de ster. De ster kwam dichterbij om Joris wat van zijn warmte te geven. ‘Zo beter?’, vroeg de ster met een knipoog. ‘Dank je,’ zei Joris,’ ben jij bang om dood te gaan?’ De ster legde uit dat hij al stervende was: ‘Ik heb nog maar een paar miljoen jaar en dan blaast mijn lichaam zichzelf op om vervolgens te krimpen tot een kil, grijs, levenloos bolletje waar niemand meer naar omkijkt. Dat is niet leuk natuurlijk.’

Toen Joris de volgende ochtend naar school wandelde stapte hij bijna op een ijverige hommel. ‘Ben jij bang om dood te gaan?’, vroeg Joris aan de hommel. ‘Ik ben nog jong en leef zeker nog drie maanden voor ik dood ga en dat is nog zo ver weg, daar maak ik me nu geen zorgen over,’ zei de hommel geschokt, ‘maar ik kijk natuurlijk wel uit dat lomperiken zoals jij me niet voortijdig doodtrappen.’ Haastig maakte de hommel zich uit de voeten.

‘Lang zal hij leven, lang zal hij leven…’, zong de klas, want Joris was jarig, hij was 7 jaar geworden! Maar Joris had zelfs geen snoepjes meegenomen voor deschool1 juf en de klas en schaamde zich een beetje. Zijn lieve pappa had nooit tijd om zich met dat soort dingen bezig te houden en dat was soms wel lastig. Natuurlijk had Joris best zelf snoep kunnen kopen, maar dat was hij helemaal vergeten!

Joris legde de klassenfoto uit die tijd weg. Hij voelde zich een beetje verdrietig omdat ‘kleine Joris’ zich zoveel zorgen maakte over dingen waar kinderen zich geen zorgen over maken. Zich schaamde over dingen waar hij niets aan kon doen. Joris schudde zijn hoofd en kweet zich van zijn taak; zijn vader was uitbehandeld en het was aan Joris om zijn laatste dagen zo zorgeloos en aangenaam mogelijk te maken. Bovendien was zijn pappa vandaag jarig en om dat te vieren had Joris taartjes gehaald voor de thuiszorgers en iedereen die eventueel op bezoek zou komen.

Geef een reactie

