Maden

Geplaatst: 4 juni, 2014 in Fictie

Toen de specht klaar was met zijn werk en wegvloog besloot ik eens te kijken wat voor schade het dier had aangericht. Het was even klimmen, maar ik ben atletisch gebouwd en was op de middelbare school al een uitstekende touwklimmer. Sterker nog, ik was meestal eerste met het aantikken van het plafond in het gymlokaal. Toen ik het gaatje dat de specht had uitgehakt bereikt had zag ik dat er nog een levende made inzat. De made keek me recht aan met zijn twee zwarte speldenkopjes en vroeg me of de kust veilig was. Ik was verbaasd omdat het nogal raar is door een made aangesproken te worden. ‘De specht is weg,’ zei ik tegen de made en ik zweer het je, de made maakte een rondedansje van blijdschap en ging weer verder met het knagen aan de boom. ‘Timber!‘, riep een andere made. Maden kunnen praten! Ik zag hoe alle maden naar beneden renden en verwachtingsvol naar mij keken. Toen hoorde ik een harde kraak. Het deel van de boom waar ik ingeklommen was viel naar beneden. Met mij erbij wel te verstaan. Ik kwam met een harde klap op de grond terecht en iets in mijn nek leek te knappen. Een van de maden rende naar me toe en vroeg of alles goed was. ‘Ik kan me niet bewegen,’ legde ik de made uit, ‘ik denk dat ik mijn nek gebroken heb.’ Er kwamen enkele andere maden op me afgerend. Het waren maden die er anders uitzagen. Die maden kropen in mijn oor, in mijn neus en… jawel, ook daar kropen maden in.

Nu hoor ik maden aan mij knagen en over mij babbelen. Een specht heeft op mijn gezicht gescheten en zit in mijn oren en neus te pikken. De maden zijn in paniek en vreten zich dieper in mijn oren en neusgaten om te ontsnappen aan de vraatzuchtige specht. De specht kijkt in mijn ogen. Hij is van plan met zijn snavel in mijn ogen te pikken en in mijn schedel te hameren. Ik weet dat ik dood ga. Ik vermoed dat ik eerst gek word. Of al gek ben. Een made vraagt me of de kust inmiddels veilig is.

Geef een reactie

