Cul De Sac

Geplaatst: 26 mei, 2014 in Blog, column

Gistermorgen liep ik een straat in die ik niet kende. Het bleek een doodlopende straat te zijn; ik bedoel, op zeker moment kon ik niet verder. Na enkele verwoede pogingen door een soort van onzichtbare muur te lopen gaf ik het op. Ik probeerde te zien wat zich afspeelde aan de andere kant van de onzichtbare muur. Na even turen zag ik aan de andere kant een kind dichterbij komen. Het kind probeerde bij me te komen, maar dat ging niet. Ik liep zo ver ik kon naar het kind toe en wuifde even. Het kind wuifde terug en hield hoopvol haar hand op. Ik begreep dat het kind honger had en bovendien wist dat er aan mijn kant ruim voldoende eten was. Maar hoe kon ik het kind hiernaartoe halen? Ik kon het niet langer aanzien en liep terug zonder om te kijken. Ik vroeg iemand in de straat om hulp. Toen hij hoorde wat ik had meegemaakt greep hij zijn mobiel en sms’te een bericht. Hij stelde me gerust: ‘Komt goed, maak je geen zorgen.’

 

Vanmorgen liep ik de straat weer in. Ik liep naar de plek waar ik gisterochtend niet verder kon. Een dikke rij coniferen ontnam mij het zicht. De onzichtbare muur leek te zijn verdwenen achter de dikke begroeiing. Ik liep terug naar het begin van de straat. Een mijnheer op een hoogwerker bracht een naambordje aan bij het eerste huis van de straat. ‘Armoedeweg‘, stond erop. Ik kneep mezelf even in de arm. Ik droomde niet, het stond er echt.  De buurtbewoner die ik gisteren sprak bedankte me. ‘Wat kan jou het schelen wat er zich aan de andere kant, achter die coniferen afspeelt?’, zei hij blijmoedig: ‘wij hebben het goed en zo willen we het houden. Toch?’

Geef een reactie

