Uitgeknipte ster

Geplaatst: 20 mei, 2014 in Blog, column

Er lag een vlag op de tafel. Ik bekeek de vlag en zag dat er een gat inzat. ‘Dat is de Europese vlag waar Geert Wilders destijds een ster heeft uitgeknipt,’ legde de marktkoopman uit, ‘de sterren in de Europese vlag vertegenwoordigen de idealen van eenheid, solidariteit en harmonie tussen de volkeren van Europa. Maar Geert wilders dacht dat ze de landen van de EU voorstelden en deed net alsof hij Nederland uit de EU knipte.’ De marktkoopman lachte, ‘dat waren nog eens tijden!’ ‘Hoeveel moet je er voor hebben?’, vroeg ik de marktkoopman. ‘Dit lapje heeft geschiedkundige waarde,’ zei de marktkoopman nu op serieuzere toon,’ 200 Euro en dan krijg je de uitgeknipte ster erbij.’ Ik bood 150 Euro en de verkoper ging uiteindelijk akkoord. Hij gaf me er ook nog een foto bij waarop Geert Wilders stond met de uitgeknipte gele ster in zijn hand. Toen ik trots met mijn stukje geschiedenis vertrok, keek ik even om en ik zag hoe de verkoper een nieuwe Europese vlag met uitgeknipte ster op de tafel legde. De verkoper lachte en riep: ‘Dat was niet de enige Europese vlag waar Geert Wilders een ster had uitgeknipt!’  Ik besefte dat ik voor de gek was gehouden en dat de vlag net zo waardeloos was als de geschiedkundige waarde van Geert Wilders zelf.

Geef een reactie

