Vindersloon

Geplaatst: 25 april, 2014 in column, Fictie

Een dode man lag op de stoep. Ik struikelde bijna over hem heen; je zag hem nauwelijks in het donker. Mijn hond zat aan hem te snuffelen: ‘Boefie, af!’ Met een duw van mijn schoen draaide ik de dode man op zijn rug. Er rolde een leren tasje uit zijn hand. Zo eentje waarmee je er zogenaamd niet verwijfd uitziet. Ik besloot maar eens te kijken wat erin zat. U raadt het al: geld! Bundeltjes geld. Bundeltjes van 50 eurobiljetten. Haastig telde ik een van de bundeltjes. 20 stuks!, dat maakt 1000 euro per bundel. Ik besloot het tasje mee te nemen naar huis. Wegwezen hier!

Eenmaal thuisgekomen haastte ik me naar de schuur om mijn bundeltjes te tellen. 100 stuks! Ik besloot mijn schat te verstoppen in de gereedschapskist. Mijn vrouw keek me een beetje vreemd aan toen ik binnenkwam. Ik hijgde nog een beetje van alle opwinding en verklaarde mijn ademen met het verhaal dat een grote hond onze Boefie bang had gemaakt en dat hij bijna gebeten werd. Mijn lieve vrouw gaf me een fikse uitbrander: ‘beter opletten jij!’, en ontfermde zich daarna over haar boefiewoefie.

Na een rusteloze nacht stond ik vroeg op om mijn geld te hertellen. Het was nog steeds een totaal van 100.000 euro! Als een kind danste ik de vogeltjesdans met een bundeltje euro’s in elke hand: ‘la la lalalala la twiet twiet!‘ Ik kreeg er honger van.

Mijn vrouw was in de keuken aan het koffie zetten en zag mijn rode wangetjes: ‘heb je weer in je seksboekjes zitten bladeren?’ Natuurlijk ontkende ik, maar ik wist ook zo snel geen andere smoes te bedenken. ‘Nog nieuws?’, probeerde ik haar af te leiden. ‘Jazeker,’ zei ze wijzend op haar laptop, ‘ze hebben een dode crimineel gevonden, een bekende van de politie.’ ‘Nee toch?’, reageerde ik. ‘Jazeker’ zei mijn vrouw, ‘en hier vlak bij nog wel, in de Muntstraat. Ze vonden hem zonder schoenen. De politie vermoedt dat een of andere getinte idioot hem voor die schoenen heeft beroofd en dat de crimineel daardoor bezweken is aan een hartaanval.’ ‘Wat voor crimineel was hij?’ vroeg ik mijn vrouw: ‘hij stond bekend als een valsemunter.’

reacties

Geef een reactie

