Kutschepje

Geplaatst: 10 augustus, 2013 in Fictie

Mijn vrouw hield van klein gereedschap. Had ze overgehouden van het het speelgoedfornuis waar ze als kind uren mee zoet was. Thee spelen met haar moeder. En haar moeder maar meedoen.

Gras even gemaaid. Met de grasmaaier. Toen ik klaar was kwam ze buiten. Met een grasknipper waarmee ik mijn teennagels nog niet eens mee zou kunnen afknippen. Pedant deed ze de hoekjes. En keek ze me zuchtend aan. Blijkbaar moest ik meedoen. Even thee spelen met haar minuscule knipper.

Dus vroeg ik haar of ik het even over moest nemen. Ze knikte dankbaar. En ik ging dus van knipperdeknip, zuchtend en steunend: ‘Zwaar werk.’ En mijn vrouw knikte instemmend: ‘Dat valt nog lang niet mee.’ Toen veinsde ik rugpijn: ‘Ik doe morgen de rest wel, anders is mijn rug naar de kloten.’ Mijn vrouw knikte bezorgd. Ik mocht ophouden.

Toen zag ik hoe ze met een minuscuul kutschep een lullig gaatje groef. ‘Plantje past niet,’ zei ze bezorgd. Ze keek me hulpeloos aan. Ik maakte het gat groter. ‘Te diep, te groot,’ zei ze bezorgd.

Ik besloot het gat nog groter te maken, veel te groot. En mepte mijn vrouw keihard met het schepje in haar nek. Ze viel voorover in het gat. Of ze dood was weet ik niet. Ik gooide het grasknippertje en het kutschepje ook in het gat.

Toen vulde ik het gat helemaal met water. Tot mijn vrouw helemaal onder gedompeld was. Toen zette ik de plant in het gat. De plant bleef netjes staan. Ik vulde het gat verder op met modder.

Het plantje is een boom geworden. Een mooie, grote boom. Soms zit ik er onder, samen met mijn schoonmoeder. We drinken dan een kopje thee. En vragen ons af waar haar dochter toch is gebleven. En daar zijn we dan uren mee zoet.

Geef een reactie

