Ik word grijs

Geplaatst: 8 juli, 2013 in column

Ik word grijs. En eigenlijk vind ik dat wel leuk. Het geeft je wat cachet. Wat volwassenheid. En daar is niks mis mee. Maar het is zoals de astrologen altijd al vertelden: zo boven, zo beneden. En dat geldt ook voor je grijze haren.

Nu hebben wij een vrij grote badkamer. Met een behoorlijk grote spiegel. Door mijn lengte zit mijn geslacht hoger dan het blad van de wastafel en kan ik op mijn gemak een schaamstreekinspectie voor de spiegel doen. En als ik mijn zaakje dan optil, zijwaarts keer en uitpluis zie ik grijze haren. En ik moet zeggen, dat is niet gedistingeerd. Het zijn rechte haren, zonder krul. En ze steken uit als de varkensharen van een pleeborstel. Ik heb de mascara nog geprobeerd, om het grijs te maskeren, maar dat werd een smeerboel. Ik heb zelfs een onderbroek moeten weggooien.

Bovendien vroeg mijn vrouw zich af waarom het potje met mascara zo snel leeg was geraakt. We hebben geen dochters, dus ik was voor haar de enige verdachte. Bovendien zoekt ze nog steeds om mijn verdwenen onderbroek.

Afscheren die handel, zegt de jeugd van tegenwoordig dan, en dat heb ik ook geprobeerd. Maar vlak na het scheren, eigenlijk al tijdens het scheren, merkte ik een ongemak op, die ik besloot te negeren. Ik maakte mijn klus netjes af. Met als eindresultaat het eerder genoemde ongemak: jeuk. Onbedaarlijke behoefte om te krabben. De hele dag die vervelende jeuk, jeuk, jeuk. En om nu mijn schaamdeel met zalfjes en oliën jeukvrij te houden, nee dat is niet mijn ding

Als ik nu iemand aan zijn of haar kruis zie krabben weet ik meteen hoe laat het is: kaalgeschoren kut of lul. ‘Ha ha, lekker puh.’ En ik doe dat dus nooit weer.

Toen mijn jeuk na enkele weken wegtrok, zag ik vooral grijze stoppels. Mijn scrotum leek op mijn ongeschoren kin. Maar dan meer als de snuit van een mandril. Werkelijk geen gezicht. Maar toen, na verloop van tijd, zag ik langzaam mijn oude, vertrouwde schaamharen gelukkig weer verschijnen. Alleen zijn ze nu nog futlozer dan ze al waren. De krul is nu helemaal weg en er zijn meer grijze haren bijgekomen.

Tegenwoordig probeer ik iedere week mijn schaamharen netjes bij te werken. Rare rechte grijze uitsteeksels een beetje wegknippen. Mijn vrouw heeft inmiddels een nieuw potje mascara. Iedere dag controleert ze, of ik het gebruikt heb. Ze kijkt dan diep in mijn ogen.

En dat ik het voor mijn schaamhaar gebruikt heb, zal ik haar nooit vertellen, want voor je het weet, weet de hele straat het.

reacties
  1. carel de mari schreef:

    Wat een lang verhaal, had je een vrije dag?

Geef een reactie

