Met dank aan Hassnae: ‘Tweede Persoon Enkelvoud’

Geplaatst: 29 januari, 2013 in column, Dingen van de dag
Tags:

Ik had Hassnae Bouazza beloofd te vertellen wat ik van het boek ‘Tweede Persoon Enkelvoud,’ geschreven door Sayed Kashua, vond. Belofte maakt schuld en omdat mijn lieve schoonmoeder mijn aandacht behoefde kwam ik er eindelijk toe het boek te lezen.

Hassnae’s recensie dekt wat mij betreft de lading wel. Daar valt niets aan toe te voegen.

Alleen viel bij deel vier me de bek open.
Waarom?

Omdat daar een situatie wordt geschilderd waar uit te doeken wordt gedaan hoe je je moet opstellen om als ‘goede Arabier’ gezien te worden bij de IsraĆ«lische goegemeente.
Je hebt werkelijk geen enkele fantasie nodig om parallellen te trekken naar de houding die allochtonen vaak hebben naar hun eigen volk om (correct me if I am wrong) goedkeuring te vinden bij de Nederlander.

Dank je Hassnae voor de tip: het inderdaad een spannend boek dat je in een adem uitleest. En bij deel vier kun je dus lezen hoe je het als vreemdeling kunt maken bij de autochtone bevolking.

Het boek is een aanrader en dat geldt, naar mijn bescheiden mening, zowel voor de autochtoon als de allochtoon.

Geef een reactie

