Tot de dood ons scheidt

Geplaatst: 12 juni, 2012 in Fictie

Ik werd wakker van zijn gesnurk. Hij stinkt naar sigarettenpeuken waar verschaald bier in is gegooid. Daarom maar slapen op de bank. Ik haat die vent, zijn gezuip en zijn zielige pogingen me met zijn dronken kop te neuken. En morgen zal hij, bij het ontbijt, met betraande ogen jammeren dat hij het nooit meer zal doen. Gelukkig hebben we geen kinderen die deze ellendeling met mij hoeven te delen.

Ik heb er schoon genoeg van. Mijn besluit staat vast: ik ga er een eind aan maken.
Ik kijk eens rond in de keuken. Een messenset lacht me toe. Vlijmscherpe messen, ‘made in Japan’, het land van de rijzende zon. Onwillekeurig denk ik aan sushi en kies voor het fileermes.

Nu ik de trap op loop krijg ik toch zo mijn bedenkingen. Zo’n grote man en zo’n klein fileermes. Zachtjes sluip ik weer naar beneden. De trap stribbelt piepend en krakend tegen. Ik stop even en trek een geïrriteerde grimas: “Zachtjes,” sis ik naar het houtwerk.
We bezitten een arbeidershuisje van voor de oorlog en die hebben van die smalle, steile trappen, met een deur beneden, die opent naar de keuken. Een tochtig, vochtig huisje die mijn man zo nodig wilde hebben. Ik hoor het hem nog zeggen: “Lekker voordelig!” Maar we stoken ons een ongeluk en de waterleiding is iedere winter bevroren. En ieder voorjaar die lekkages!
Terug in de keuken valt mijn oog op het hakmes. Ook Japans.

Soepel zwaai ik mijn Japanse scherprechter richting halsslagader. Door ‘s mans hoge alcoholgehalte is de halsslagader gezwollen en klopt het als een opgewonden kwaakblaas. Met beide handen aan het heft hak ik zo hard ik kan op mijn man in. Ik mis het kloppend gezwel. In plaats daarvan hak ik mijn moordwapen klemvast in zijn schedel. Wel netjes eigenlijk: geen bloed.
Ik zie hoe hij zijn ogen wijd open spert. Ik sper mijn ogen met hem mee: empathie is mij niet vreemd. Hij laat een luide boer, een eindeloze scheet en laat alles lopen. De stank wordt ondragelijk.
Ik doe de afwas, ga douchen en maak me netjes voor ik 112 bel.
Ik haat mensen die zichzelf niet goed verzorgen.

reacties

Geef een reactie

